Artikelen, een van de belangrijkste verkoophulpmiddelen
Artikelmarketing is in Nederland wat minder bekend
In de USA, de bakermat van de moderne internetmarketing,
heeft het werken met artikelen om verkeer naar websites te trekken, de zogenaamde artikelmarketing, al jaren geleden stevig voet aan de grond
gekregen. Maar in Nederland lijkt het concept niet erg te werken. Vermoedelijk
speelt de onbekendheid én het kleine taalgebied van het Nederlands hier een
belangrijke rol bij. Toch is het heel waarschijnlijk dat deze artikelmarketing
techniek ook in Nederland nog door gaat breken. Daarvoor zijn er gewoon te veel
voordelen aan artikelmarketing verbonden.
De hoeveelheid tekst op een website of weblog is belangrijk voor zoekmachines
Een eerste belangrijk voordeel van het gebruik van artikelen
bij internetmarketing is dat zoekmachines zoals Google nu eenmaal veel waarde
hechten aan de hoeveelheid tekst die op een website te vinden is. Wordt die
tekst regelmatig aangevuld met nieuw materiaal, dan is dat helemaal mooi. En
uiteraard dient deze tekst de nodige betekenis te hebben voor deze website.
Tekst moet relevant zijn
Een stuk tekst over termijncontracten in goud op een website over de beste keuze voor papagaaienvoer heeft niet alleen weinig zin, maar zoekmachines hebben weinig gevoel voor humor en zullen uw website gewoon een lagere score geven. We moeten dus altijd relevante artikelen hebben die passen bij onze website én die redelijk tot goed van kwaliteit zijn. Zeker geen taalfouten en dergelijke.
Relevantie wordt gemeten met keywords
Maar hoe meet je nu die relevantie? Een zoekmachine zal dat
doen middels het zoeken naar trefwoorden of keywords in vaktaal. Gekeken wordt
naar het aantal keren dat een trefwoord in de tekst voorkomt, of het voorkomt
in de verwijzingen naar andere webpagina's of websites, of het in de
beschrijving van afbeeldingen, in kopregels en tussenkoppen voorkomt. Daarbij
worden die zoekmachines steeds slimmer en slimmer. Trucjes die sommige slimme
mensen steeds weer weten te bedenken werken nooit lang. Maar goed, wil Google weten waar het artikel
over gaat, dan is het gebruik van trefwoorden toch belangrijk. Maar overdrijf
het beslist niet.
Niet te veel en niet te weinig keywords gebruiken
Want Google moet je keywords tellen om er mee te kunnen
rekenen. En doet dat door het opstellen van een zogenaamde keywordfrequentie, dat
is een getal dat aangeeft hoe vaak een keyword in te tekst voorkomt, in relatie
tot het totale aantal woorden in een artikel. Dit getal mag ook weer niet te
hoog worden, want dan zal de zoekmachine dit zien als
"keywordspamming". Dit is het bewust teveel gebruiken dan wel
misbruiken van een keyword in de tekst. Dit luistert dus nogal nauw.
Ook backlinks zijn van belang
Een tweede belangrijk aspect is dat elke website backlinks
nodig heeft. Backlinks zijn links van anderen naar uw website toe. En ook voor
die links geldt dat het vooral links vanaf relevante websites moeten zijn. Om
bij ons voorbeeld te blijven: Een link
vanaf een website over termijncontracten in goud naar onze website voor
papagaaienvoer is niet alleen zinloos, maar kan zelfs schadelijk zijn.
Zoekmachines zijn opmerkelijk slim geworden, vandaag de dag.
Maak gebruik van een artikeldirectory
Een goede manier om backlinks te krijgen die wel uit een
relevante omgeving komen is om deze artikelen op te nemen op een zogenaamde
artikeldirectory. Een artikeldirectory is een verzameling willekeurige
artikelen, gerubriceerd op onderwerp, doorzoekbaar etc. waar u uw artikel op
kan zetten en waar anderen het vanaf kunnen halen. Wat? Anderen helpen? Met uw
kostbare artikelen? Inderdaad. We helpen anderen én we helpen onszelf. Want u
hebt uw artikel voorzien van uw gegevens en vooral de verwijzing naar uw
website. En omdat een voorwaarde voor het gebruik van uw artikel is, dat het
niet gewijzigd mag worden, is het zo dat hoe meer een artikel wordt
overgenomen, hoe beter het is.
Een goed artikel werkt meerdere kanten op
Dus een goed artikel werkt in twee richtingen productief
voor ons: Ten eerste door voor tekst op onze eigen website te zorgen en ten
tweede door voor backlinks te zorgen bij plaatsing op artikeldirectories in de
hoop dat het artikel nog vaker overgenomen zal worden op websites, weblogs, in nieuwsbrieven en op social media. Dat maakt
Dit artikel mag onbeperkt verspreid en gebruikt worden mits er geen enkele verandering (inclusief de bron) wordt aangebracht.
De bron die vermeld moet worden bij gebruik is https://artikelmarketing-voor-kunstenaars.blogspot.com